Missie
Wanneer kinderen de diagnose ADHD krijgen, is de eerste en noodzakelijke stap in de aanpak het geven van psycho-educatie (uitleg over de problematiek) aan de verschillende betrokkenen (kind of jongere zelf, ouders, leerkrachten, andere belangrijke derden). Op deze manier krijgen de verschillende betrokkenen een beter begrip van de symptomen en hun oorzaken en kunnen verwachtingen aangepast worden aan wat mogelijk is.
Het is belangrijk dat kinderen zelf ook uitleg krijgen over wat ADHD is en wat het niet is. Om hun aandacht voldoende te prikkelen, kan het helpen om deze uitleg te geven op een speelse manier. Vanuit deze insteek ontstond het idee om 'het leven zoals het is... ADHD'-kwartetspel te ontwikkelen. In de toekomst hopen we nog ander psycho-educatief materiaal voor deze doelgroep te ontwikkelen.
Over de oprichter
Dagmar Van Liefferinge
Klinisch psychologe en gedragstherapeute
In 2008 studeerde ik af als master in de psychologie aan de KU Leuven. Na mijn masterstudies, behaalde ik mijn doctoraat over het emotioneel functioneren van kinderen en jongeren met ADHD en volgde ik de permanente vorming gedragstherapie bij kinderen en jongeren. Ik werk sinds enkele jaren als klinisch psycholoog en gedragstherapeut op de ADHD-raadpleging van het Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven.
De doelgroep van kinderen en jongeren met ADHD ligt mij nauw aan het hart. Het zijn vaak schatten van kinderen die jammer genoeg in het dagelijks leven niet altijd goed begrepen en behandeld worden. Dit komt voor een stuk omdat de algemene kennis over ADHD vaak beperkt is en er nog veel misvattingen over ADHD bestaan. Via mijn werk op de ADHD-raadpleging streef ik er naar om de kennis over en het begrip voor kinderen en jongeren met ADHD te vergroten bij de verschillende betrokkenen. Daarnaast hou ik mij in mijn vrije tijd graag bezig met tekenen. Via het leven zoals het is... ADHD probeer ik deze twee passies te combineren.